11 Aralık 2012 Salı

Evde Siyah Zeytin Nasıl Yapılır?


Yeşil zeytin yapımından sonra sıra siyah zeytin yapımına geldi ..
Zeytinlerimi üniversiteden arkadaşım Güliz, Edremitten gönderdi sağolsun tekrar teşekkür ediyorum..
Gülizle de konuşurken öğrendim ki kendi zeytinlerini kendileri yapıyorlarmış..
Aslında bir çok gıda maddesindeki dalavereleri ard arda duyduğumuz şu günler de gösteriyor ki en doğrusuda evde kendimizin hazırlaması..
*

Takip edenlerim bilir daha önce burada  kırma ve çizme zeytinimizi evde nasıl hazırlarız onu paylaşmıştım,
Yeşil zeytini hazırlamak biraz daha el oyalayıcı ama lezzetinden çabuk tüketiliyor...
Siyah zeytin ise tam tersi hazırlarken sizi hiç oyalamıyor çok kolay ama tatlanması
 biraz uzun sürüyor..
Sonuçta her ikisi de sağlıklı ,katkısız olduğu için sarfettiğiniz uğraşıya değiyor..
 

Malzemeler
1 kilo siyah zeytin
1 çay bardağı dolusu salamura tuzu
1 tatlı kaşığı şeker
2 yemek kaşığı zeytin yağı
4 yemek kaşığı sirke
2.5 litrelik bidon ya da pet şişe

Yapılışı
1 kilo siyah zeytini ayıklayıp yıkayalım..
İçine yerleştireceğimiz kaba bir sıra zeytin bir sıra tuz olmak üzere zeytinleri yerleştirelim..
Üzerine zeytinyağ ve sirkeyi karıştırarak ilave edelim.
Bu şekilde hazırladığımız kabın altına bıçak yardımıyla bir kaç küçük delik açalım ve bu kabı başka bir kaba oturtalım..(büyük bir kase yada leğen olabilir. Üstteki zeytin kabı alttakine tam oturmamalı ki zeytinden akacak suya değmesin)
Tuzla hazırladığımız zeytinleri içine koyduğumuz kab yardımıyla 1-2 günde bir sağa sola çevirerek tuzun zeytinin her tarafına ulaşmasını sağlayalım..
Bu işlem zeytinin acı suyunun çıkmasını kolaylaştıracak zeytini tatlandıracaktır..
Altta kolajda gördüğünüz gibi zeytinlerin ilk hali pürüzsüz bir kıvamda iken gün geçtikçe suları çekildikçe buruşuk bir şekil alacak..
Zeytinleri her gün sallarsanız 1.5 -2 ayda zeytininiz hazır olacaktır.

Zeytini plastik bidonda ya da pet şişede yapmak en kolay ve temiz yönüdür..
Bir de çuval içinde yapılan yöntem var ki bunda zeytinler çuvala tuzla yerleştiriliyor yine gelip gidip çuvalı sallayıp zeytinin acı suyunun çıkması sağlanıyor..
Çuvalın altına bir leğen yerleştiriyorsunuz leğenin içine bir taş üzerine de çuvalı koyunca zeytinin suyu kendiliğinden leğene akıyor..
Bu yöntem bana çokta evde uygulanabilecek bir yöntem gibi gelmedi ben bidonu tercih ettim. 
Ayrıca bu yöntem fazla zeytin olduğu zaman daha uygulanabilir diye düşünüyorum..
*
 Zeytinlerin tatlanması, çeşidine ve olgunluğuna bağlı olarak değişebilir..
 Tatlanan zeytinleri  fazla tuzundan arındırarak sağlam bir kavanoza alalım..
Üzerine zeytinyağı gezdirelim serin bir yerde saklayalım...
İçinden yiyeceğimiz kadarını alalım zeytin yağı limon ilavesi ile afiyetle tüketebiliriz..
Hazır aldığınız zeytinlerin çekirdeklerine bakın bir de evde hazırladığınız 
zeytinin çekirdeğine ..
Hazır aldığınız zeytinin dışını bırakın içi bile simsiyah; sebebi ise zararlı kostik kullanımıdır..

Zeytin yapmak için en uygun zamanın ekim -kasım ayları gibi olduğu söylense de benim öğrendiğim bir tanıdığımın değimiyle ocak ayı ortalarına kadar bu işlemin yapılabilir..

Hem o zaman zeytinler dalında  iyice olgunlaştığı için acılığının çıkıp tatlanma işi daha kısa sürüyormuş..
Bunun içinde çarşıdan pazardan değil sağlam kaynaklardan zeytin edinmek lazım..   
Vakit kaybetmeden kendi zeytininizi kendiniz hazırlayın derim..

...Sevgiden Esintiler'i facebook sayfasından da takip etmek isterseniz sağ üst taraftaki 
beğen kutusuna tıklamayı unutmayın..

30 yorum:

  1. ne güzel evde doğal lezzetli ellerine sağlık sevgiler

    YanıtlaSil
  2. nefis görünüyorlar afiyetle tüketirsiniz inşallah.

    YanıtlaSil
  3. sayenızde ogrenmıs olduk tesekkurler

    YanıtlaSil
  4. mrb bende zeytin yapmak istiyorum yapım aşamasını anladım kolaymış ama saklarken nasıl saklıcaz onu tam anlayamadım bilgilendirirseniz sevinirim (gamze ) ....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gamze postun son satırlarında hazırladığımız zeytini nasıl saklayacağımızı belirttim zaten..

      Tatlanan zeytinleri fazla tuzundan arındırarak sağlam bir kavanoza alalım..
      Üzerine zeytinyağı gezdirelim serin bir yerde saklayalım... Zeytini tuz koruyor..

      Sil
  5. anlaşılır anlatmışsınız.zeytin kurmaya karar verdim ve nasıl yapacagımı araştırırken sizi buldum.tesekkürler elinize sağlık

    YanıtlaSil
  6. çok teşür ederim yaptım ve cok güzel oldu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Salamlar. Çok teşekkür ederim. Allah sizden razı olsun.
      Bakıdan Sabire

      Sil
  7. bende iki yıldır siyah zeytin yapıyorum .topladığım yarasız beresiz zeytinleri birkaç su yıkadıktan sonra temiz 5 literlik veya 10 litrelik petlere ağzına 5-6 cm kalana kadar zeytinle doldurup 5 litrelik şişeye 1 buçuk su baradağı dişli salamura tuzu ekleyip sallıyorum başlangıçta hergün 15 günden sonra 2-3 günde bir 2 aydan fazla duracaksa 5 -6 günde bir iyice tuz veya artık 2 aydan sonra tuzlu kara suyu zeytinlerin hertarafına deyecek şekilde iyice yuvarlayarak sallıyacaksınız.yaklaşık 2 aydan sonra içinden bi tane alıp tadacaksınız tuzlu olacaktır. önemli olan etinin çiğ gelmemesidir.nedemek istediğimi tadınca hemen anlarsınız .eğer istediğiniz gibi olmuşsa bir kavanoz kadar içinden alıp çeşme suyuyla doldurun ve tuz tadı istediğiniz kıvama gelene kadar hergün suyunu değiştirin.5-6 günden evvel genelde tuzu azalmaz .daha sonra suyunu boşaltın kavanozdaki zeytinlerinizin üzerine zeytinyağ kavanozun dibinde yaklaşık 1 parmak yağ biriksin . sonra dolaba koyun çıkarın çıkarın yiyin afiyet olsun. notttttt: bu arada pet şişelerdeki zeytinler o kara suyun içinde salladıktan sonra 2 yıl kadar bekler sakın zeytinleri temiz yere alayım demeyin haaaaaaaaaaaaaaa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

      Sil
    2. Benim annem her zaman zeytin yapmaya çalışır ancak zeytinler hep çürüyor.Aslında oda sizin gibi yapıyor ama ne yanlış onu bilmiyorum.Çuvallada yapardı ama nafile yine hazır almalar gibi olmuyor nedeni ne olabilir acaba?İçi çürümüş yumuşak oluyor bende bunu s

      Sil
    3. Mustafa Bey zeytinlerin eziklerinin yaralanmışlarının iyice ayıklanmasına dikkat ediyor musunuz? Eğer buna dikkat ediyorsanız ve yeterince de tuzluyorsanız zeytinlerin çürümeleri mümkün değil tuz zeytini koruyarak acılığının gitmesini sağlıyor çünkü.. Tuz miktarına dikkat edin derim..

      Sil
  8. ben aynı sizin yazınızdaki gibi yaptım ama bugün zeytinlerimi çıkardım tadı güzel fakat bazılarında küflenme var ve sertti gayet ezik değillerdi koyduğumda şimdi ne yapmam lazım böyle dururlarsa yenmezler çünkü cıvık bir tat var yardımmm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zeytinleriniz tatlandiktan sonra yarim saat bol suda kaynatin kufte arinacaktir sevgiler

      Sil
  9. Ben bir kavanoz yaptım fakat yeşil zeytinleri çekiçle kırdım. On gün oldu suyunu üçüncü kez değiştirdim. Bir hafta daha beklicem. Fakat şu ana kadar sadece Çeşme suyuyla hep değiştirdim. Son bir kez daha suyunu değiştirecem sonrasında tuzlu su ile on gün bekletecegim. En sonunda yemekli hale gelecek yiyeceğim kadarını ayırıp zeytin yağı ve limon ile tatlandirip afiyetle yiyeceğim. Zeytin beee en sevdiğim meyvelerdennn...

    YanıtlaSil
  10. Bende köyden zeytin getirdim birazdan yapacam çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  11. Bende ddeniyecem çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  12. Bende yaptim çok güzel oldu teşekkürler

    YanıtlaSil
  13. Bende sizin bilgilerinizden yola cikarak siyah zeytin yaptim teşekkür ederim yaptiniz zeytinleri tuzdan cikarip yarim saat bol suda kaynayirsaniz bir yil boyunca kuflenmeden duruyor ben yillardir böyle yapiyorum

    YanıtlaSil
  14. Bende sizin bilgilerinizden yola cikarak siyah zeytin yaptim teşekkür ederim yaptiniz zeytinleri tuzdan cikarip yarim saat bol suda kaynayirsaniz bir yil boyunca kuflenmeden duruyor ben yillardir böyle yapiyorum Ayşegül

    YanıtlaSil
  15. Merhabalar,
    Bizde sizin bilgilerinizden yararlanarak siyah zeytin yaptık, fakat açılığını sıfıra indirmek için ne yapmamız gerekiyor. Bize yardımcı olursanız memnun oluruz.

    YanıtlaSil
  16. Merhabalar Mersin - MUT İlçe'sinden Mustafa ÇOBAN Derki,Maşallah herkes güzel tarifler vermiş emeğinize sağlık :) Harika ama çuvalda zeytin yapmak sabır ve zahmet ister :) Çuvala koymadan önce 2 hafta güneşe serin bekletin ara sıra karıştırın çürüklerini seçin ve çuvala koyun 15+20 kilo siyah zeytine kaya tuzundan 1.5 ila 2 kilo çuvala koydukça zeytini tuz serpeleyin sonra ağzını sıkıca bağlayın koyun leğen içine veya köyde iseniz taş üzerine koyup çuvalın ağzını bağladıktan sonra üzrine ağırlık koyun 1 veya 1,5 ay öyle kalsın haftada bir leĞene akan zeytinin suyunu dökün ve çuvalı ters yüz edip karıştırın 1,5 ay sonra çıkarın Bir defa hepsini yıkayın bir gün suyu sıvkırılsın ve bekletin sonra ve kücük kapaklı 5 kiloluk bidonlara koyun 1,5 kilo civarı zeytin yağı ile karıştırıp saklayın yemek istediğinizde çıkarıp afiyetle yeyin ama ara sıra bidon veya kavanoza koydugunuz zeytini sallayın karışsın koydugunuz yağı emer vitaminli olur :) Ben aynen böyle yaparım yıllardır...

    YanıtlaSil
  17. Merhabalar herkese bende 10 kg plastik bidonlarda zeytin yapmıştım ama annem aylar sonra olduğunu farketmıs vede içinde oluşan salamura suyunu dökmüş şimdi zeytinde hafif bir koku başladı tekrar nasıl hayata döndürücem bilmiyorum lütfen yardım edin

    YanıtlaSil
  18. Merhabalar bende 10 kiloluk petlerde zeytin hazırlamıştım ama annem oldukları anlayınca unutup içindeki suları dökmüş zeytinde şimdi hafif bir koku başladı tekrar suyunu nasıl hazırlanır lütfen yardım edin

    YanıtlaSil
  19. bende dedıgınız gıbı yaptım ama bende bır şorun cıktı zetın kabukları bıraz fazla yedıgımde agzımda kalıyor ve kotu bır tat oluyor ne yapmalıyım

    YanıtlaSil
  20. 5lt'lik kavanoza siyah zeytinleri, 1 çay bardağı zeytinyağı ve tuz koyup kapattım, her gün çeviriyorum ama, bir çok yerde zeytinyağının zeytinleri yumuşatacağı bu nedenle siyah zeytin yapımında zeytinyağı kullanılmaması gerektiği yazılıyor. Siz ne dersiniz? çigdem

    YanıtlaSil
  21. Geçen sene tuzlu yapmışım.tuz bize yasak.bu sefer az kullandım.umarım olur

    YanıtlaSil
  22. 1960 dan beri salamura vesele zeytini imal ederim gemlik tipi veya trilya edremit tipi zeytin çekirdegi buyuk olur enguzeli trilya tipi dirmevsim önemli aralık ayı enguzel zamanıdır ben hep 1.kasa 25 kilo sele yaparım 25 kiloya 7 .8 kilo irituz bidona birsıra zeytin birsıra tuz agzını kapatırım bidonu ilk ongun normaloturdugu vaziyettebırakırım ongunsonra biriken suyunu suzer ve yan yatırırım 2 3 gunde bir yuvarlarım her 10 gunde suyunusüzerim 35 gunde tatlanırzeytin erken hasat olursa geç tatlanır 1934 dogumlu hamit duzenli im<alatcı ve satıcı

    YanıtlaSil

Yorum bırakan tüm ziyaretçilerime teşekkür ediyorum.. Yorumlarınız benim için değerli...
Bloğu olmayan ziyaretçilerim sizde yorum bırakabilirsiniz..
Yorumunuzu yazmak için
önce yorum kutusuna yorumunuzu yazın (ADINIZI EKLEMEYİ LÜTFEN UNUTMAYIN)
Daha sonra anonim yazan bölüme tıklayın ve soldaki yayınla yazan kutucuğu tıklayıp ,yorumunuzu bırakabilirsiniz ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...