31 Ekim 2012 Çarşamba

Evde Yeşil Zeytin (Kırma ve Çizme) Nasıl Yapılır?

 
Her geçen gün başka bir gıda maddesindeki hileyi, katkıyı duyup; yiyeceklerden uzaklaşır olduk..
Zeytin de bu gıda maddelerinden biri..
Bir dostun zeytin hakkında anlattıkları ne zamandır yapmayı düşündüğüm zeytinimi de evde yapmama sebep oldu.. Bir kaçını sizinlede paylaşmak isterim..

Normalde zeytin uzun sürede yenilebilir kıvama gelirken, bu işin ticaretini yapan bir kısım üretici sağlığımız için çok zararlı olan kostik adlı maddeyi kullanıyormuş..
Böylece 4-5 ayda yenilebilir kıvama gelen zeytin bu işlemle 6 ile 24 saat arasında tatlanıyormuş..

Özellikle siyah zeytinin rengini daha da siyahlaştırmak için kullanılan kimyasalların dışında tekstilde kullanılan boyalar kullanılıyormuş ,bazen bunun için paslı demir kullanan firmalar bile varmış..
Bu da biz tüketicilere alzheimer hastalığı olarak geri dönüş yapıyormuş..
Boyalı zeytinin dışı simsiyah olduğu gibi çekirdeği de simsiyah oluyor,naturel zeytininkisi ise grimsi siyah yani daha soluk renkte denedim gördüm.. ..

Zeytinin raf ömrünü uzatmak için kullanılan antibiyotiklerde cabası..
Rabbim bizleri ve sevdiklerimizi bu vicdansızlardan korusun diyerek yazının normal akışına dönüyorum..
**
*
Şu sıralar kendi zeytinimizi evde kendimizi yapmanın  tam da mevsimi.
Pazarlarda kasa kasa yeşil ve siyah zeytinler satılmaya başladı .
İstanbulda özellikle Bakırköy, Fatih ve Başakşehir pazarlarında satıldığını biliyorum..
Bu konuda özellikle Ege ve Akdeniz illerindekiler daha şanslı 
 

Üniversite yıllarım zeytinin yetiştiği topraklarda geçti..
O yıllarda çok da kıymetini bilmeden tükettik bu ev yapımı zeytinleri..
Hatta acemice ,yardım amaçlı arkadaşlarla bir araya gelip ev sahibimizin bir koca bidon yeşil zeytinini kırmışlığımız bile vardır..
 
Malzemeler
1 kilo taze yeşil zeytin
Yeteri kadar su
      
Tatlandırıcı salamura suyu için
Su
Salamuralık kalın tuz
1 limon (dilimlenmiş)
1 limonun suyu
2 adet defne yaprağı
1 tatlı kaşığı tane kişniş (istenirse)
5-6 yemek kaşığı zeytinyağı

1 yumurta

Yapılışı
Yeşil zeytinleri yıkayıp yaprak ve saplarından arındırıp, yıkayalım.
Ben 1 kilo zeytin aldım. Yarım kilosunu kırma yarım kilosunu ise çizme olarak denemelik yaptım..
Önce Kırma yeşil zeytini anlatmak istiyorum..
Kırma zeytin için alttaki kolajda gördüğünüz gibi zeytinleri sert bir zemin üzerinde taş gibi sert bir şeyle çok fazla ezmeden kıralım...
 Ben zeytinleri kırmak için soda şişesini kullandım..
Böylece rahat kırdım, zeytinlerim sağa sola kaçışamadılar ve kırarken çok fazla suyu sıçramadı..
Bu arada orada gördüğünüz minik ellerde annesine kendi çapında yardımını esirgemedi..


Kırdığım zeytinleri alt fotoğrafda gördüğünüz gibi ayrı bir kaba aldım ve üzerlerini kapatacak kadar suyla doldurdum kabın kapağını kapattım..
Bundan sonra 10 -12 gün kadar sabah akşam zeytinlerimin suyunu değiştirdim.
Bunu yapmamızdaki sebep zeytinini acılığını gidermek..
Belirttiğim günün sonunda zeytinin suyunu boşaltıktan sonra acılığı gitmişmi yiyerek kontrol ediyorum..
 


 
Daha sonra aynı gün  Çizme Yeşil Zeytinleri  hazırladım..
Bunun içinde zeytinleri üç yerinden bıçakla çekirdeğe değmeyecek şekilde çizdim..
Onu da ayrı bir kaba aldım ve yine üzerlerini kapatacak kadar su doldurdum..
Üstte anlattığım işlemlerin aynısını uyguladım..

 
Salamura suyunu hazırlamak için..
Zeytinlerimizin acılıkları tamamen gidip tatlılaştıkları zaman tatlandırmak üzere salamura suyunu hazırlıyoruz..
Tatlandırma suyunu ise şöyle hazırlıyoruz..
Zeytinin kabına temiz suyu dolduralım.(Bu şekilde ne kadar su kullanacağımızı belirliyoruz..)
Bu suyu başka bir yere boşaltalım kaba zeytinlerimizi alalım..
Zeytinleri yerleştirirken aralara 1 adet defne yaprağını,limon dilimlerini ve kişniş tohumlarını da ilave etmeyi unutmayalım..
Ayırdığımız suya kalın tuzu yavaş yavaş dökelim karıştıralım..
Burada salamura için tuzun yeterli olup olmadığını anlamak için yumurtayı kullanacağız..
Tuzu karıştırdıktan sonra suyun içine yumurtayı iyice yıkadıktan sonra bırakalım..
Yumurta suyun üzerinde kalıyorsa tuz miktarı yeterlidir..
1 limonun suyunu ilave edelim..
Hazırladığımız bu suyu zeytinlerin üzerine dökelim ..
En üste diğer defne yaprağını ve zeytinlerin hava ile temasını önlemek içinde yüzeyi kapatacak kadar zeytinyağını ilave edip kapağı kapatıyoruz..
Yaklaşık bir hafta sonra zeytinlerimiz tatlanmış olarak yemeğe hazır olacaktır..
 
 
 Zeytinleri yiyeceğimiz zaman yiyeceğimiz kadar çıkaralım,yıkayalım
 üzerlerine  bolca zeytinyağı, kekik ve limon sıkalım, lezzetine lezzet katalım..  
 
 
*Kırma ile çizme zeytinler özellikle ayrı ayrı yapılmalıdır..
Kırma zeytinler çizme zeytine göre daha çabuk olur ve daha erken tüketilmelidir.. 
* Kullanacağımız tuz salamuralık tuz olmalıdır ,yemeklik tuz erimeye sebep olur....
*Zeytinin suyu ne kadar sık değiştirilirse acılığı o kadar çabuk gidiyor..
*Salamura suda, kaynak suyu veya kaynatılmış su kullanılmalı..
*Bu zeytinde zeytinlerin rengi hazır aldıklarımıza göre daha koyu olur..
Hazır aldıklarımızın hemen hemen hepsinde renk açıcı olarak (daha sarı olmaları için)kostik kullanılıyor..
*Zeytinde kırma işlemini mümkünse tek darbede ezmeden yapın..
 
 
Ev yapımı lezzetinde ,doğal, katkısız ,hilesiz en güzeli de sağlıklı zeytinlerimiz artık tüketilmeye hazırdır..
Biraz bekledik ama bu bekleyiş bu lezzete değer..
                    

59 yorum:

  1. şeyyyy, sipariş alıyor musun sevgi :) ağzımın suları aktı da valla :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hemen Sümeyyecim hemen dermişim...
      Evdeki miniğim sayesinde kendime yetiyorum ancak ama yenisini yaparsam göndereyim sana olmaz mı??

      Sil
    2. Valla çok isterim ama zorlama kendini. Ben de anneme sipariş vermiştim, normal siyah zeytinden yapsın diye. iri iri oluyor ya hani. eskiden anneannem yapardı. ama babam bulamamış zeytinden :((

      Sil
    3. Siyah zeytini pek göremedim daha yeni yeni geliyor pazara..
      Siyah zeytinin yenilecek kıvama gelmesi daha uzun sürüyor sanırım onu denemedim daha..
      Yeşil zeytinde aklımdasın..

      Sil
    4. Merhaba zeytin üreticisi olarak size tavsiyem...Suyunu (yeşil) hergün değiştirmeyin çünkü rengi yeşilden uzaklaşır...Haftada bir değiştirin...Ve de uzun süre saklanacaksa o zamana kadar tatlandırmayın.....Ve de kırarken fazla kırıyorsanız 5-6 kilo bira şişesi kullanın (ilginç ama gerçek) alt tarafı içe doğru olduğu ve de ağır olmasından bilekleri yormaz...Marketlerde satılanlar makina kırması olduğu için ezilirler ama ben arkadaşlar için yaptırıyorum senelik 200--300 kadar onlara veriyorum...Marketlerden zeytin almamaya bakın çünkü hiçbir marka 3-4 ay siyah zeytin yapmak için uğraşmaz ve de kilosu bu sene 3-4 liraya satılan zeytini işleyip 7-8 liraya kimse vermez...Saygılar...

      Sil
    5. Adsız arkadaşım açıklayıcı yorumun için teşekkür ederim.. Ben sabırsız biri olarak zeytin için çok beklemeyi düşünmedim bile.. Zeytinin suyunu haftada bir değiştirirsem acılığının çıkması da gecikmeyecek mi?
      Rengine gelirsek aslında benim zeytinlerimin rengide güzeldi ama sizin dediğiniz şekilde sanırım orjinal renklerini tamamen koruyor yanlış anlamammışım değil mi?
      Evde zeytin yapmaya başladıktan sonra marketten zeytini daha az almaya başladım. Bu sene daha fazla zeytin yapmayı umuyorum bakalım nasip..

      Sil
  2. Maalesef doğa bir şey kalmadı,endişelerinize katılıyorum.Tuz oranını yumurta ile test etmeniz çok ilginç.Yeşil zeytinlerimi yaparken tarifinizden yararlanacağım.Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abdülkadir Bey endişe etmeyecek gibi değil ki?
      Elimizi neye atsak altından aklımıza gelmeyecek hileler çıkıyor..Anlamıyorumki insanlar yemeyip içmeyip daha çok para kazanmak için nelerle uğraşıyorlar Allah ıslah etsin..

      Sil
  3. 3 yıldır kırma ve çizme zeytinimi kendim hazırlıyorum evde hazırlanmış gibisi yok.Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tarif Diyarı ne güzel sizde evde hazırladığınıza göre bilirsiniz lezzet farkını afiyetler olsun size de..

      Sil
  4. sevgim hay agzina saglik
    inan öyle mutlu oldum,ki su blogumu acmama en büyük etkendir bu katki maddeleri .
    senin gibi cok kesime hitap eden bir bacimdan bunlari duymak beni mutlu etti Allah razi olsun canim
    buralarda zeytin bulabilsem hic durmam yaparim gel velakin bulamam :(
    vesile olalim insAllah
    bu konuda ellerinden öpüyorum kücügüm olsan da .takdire sayan masAllah
    ögret bize,anlat bize can. saglikli beslenme adina hersey biz annelerin elinde

    muhabbetle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Melek abla Egede Akdenizde bahçeden zeytine ulaşmak kolay aslında..
      İstanbulda da bir çok yerde satışı yaygın değil arayıp bulmak lazım..
      Senin durumun bizden zor tabi.

      Sil
  5. Püf noktalarını aldım:)
    Yapılmayı bekleyen bir miktar zeytinimi bu püf noktalarını dikkate alarak yapıcam inşAllah.
    Ya da diyorum Sevgi bana gönderse de ben de afiyetle yesem:)
    Ellerine sağlık canım.
    Şifa olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zelihacım hazırda zeytinin varsa hiç durma yap derim. Sağlıklı sağlıklı tüketirsin.
      Sümeyye ye dediğim gibi yenisini yaparsam sanada göndereyim ..

      Sil
  6. valla şekerim daha dün tam 35 kilo zeytin yaptık :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 35 kilo bütün kış için hazırladınız maşallah size o zaman afiyetle tüketin..

      Sil
  7. Bende busıra yapmayı düşünüyordm harika oldu bu yazı ellerine sağlık..bende bloguma beklerim merrapunzel.blogspot.com

    YanıtlaSil
  8. Eline sağlık.
    Kesin deneyeceğim ve paylaşacağım.

    Bayılmış anne Çiğdem

    YanıtlaSil
  9. sevgicim elleirne sağlık sana bir şey soracağım
    ben kuru domates aldım bunu kahvaltıda nasıl yeriz ne yapabilir yemeklerde falanda yazarmıısn varmı bununla ilgili postun yada sevgiler ışıl

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Semi kurutulmuş domatesi kahvaltıda özellikle zeytinyağın içinde bekleterek tüketildiğini biliyorum..
      Domatesleri az haşlayacaksın yada sıcak suda bekleteceksin.Süzdükten sonra üzerine gerçek zeytinyağı, kekik, kırmızı biber, narekşisi birazda ceviz ilavesi ile ekmek bandıra bandıra tüketebilirsin.. Birde yine domatesin kuruluğunu giderdikten sonra üzerine yumurta kırabilirsin..

      Sil
  10. Bende o şanslı insanların geliniyim.Kayınvaldemler Antalyada oturuyor orda herkez kendi zaytinini yapıyor bizde afiyetle yiyoruz ama bende haziranda oraya taşınıyorum bende kendim yapıcam köyde bahçede var...biz bu zeytini acı acı seviyoruz bekletmeden tüketiyoruz tatlanınca çok çabuk eriyor bu halde olunca hoşumuza gidiyor...en sevdiğim zeytin budur ...eline sağlık Sevgi çok zordur bunu yapmak hele o küçükle...sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu sana o zaman değerlendir derim..
      Amaaa zeytini acı acı tüketmek herkesin harcı değil tabii..
      Damak tadıyla alakalı bu kırma belki daha çabuk eriyebiliyor ama çizme uzun süre dayanıyor..

      Sil
  11. SEVGİCİM DENİCEM HAFTASONU MALUM ÇALIŞINCA EVDE İKİ GÜN KAHVALTI YAPABİLİYORUZ .. YUMURTALIDA DENİCEM ÇOK SAĞOL BLOGUMDA DOMATESLERE YER VERŞCEM SEVGİLER

    YanıtlaSil
  12. merhaba,
    ne güzel bir paylaşım, ellerinize sağlık, sevgiler...

    YanıtlaSil
  13. Mine hanım teşekkür ederim..

    YanıtlaSil
  14. Tüm yorumları okudum. Ama cahil soruma cevap bulamadım.
    Soru geliyor. Ben zeytinleri ( siyah) bahçeden topladım, yarım kilo da pazar dan aldım. Deneme ya. Hergün sularını sabah akşam değiştiriyorum. Ama içme suyu ile. Acılığı gittikten sonra salamura tuz v.s su ya koyacağım değilmi. Hergün değiştirdiğim su bu olmaayacak.

    Acele cevap kestane kebap.

    Cahil anne Çiğdem

    YanıtlaSil
  15. Çiğdem Hanım ; evet doğru anlamışsınız.. Değiştirdiğimiz su sade içme suyu olacak..
    Zeytinimizin acılığı gidince tadlanması ve tuzunu çekmesi için salamura suyu hazırlayıp onun içine alacağız bu su içinde bekleteceğiz.. Değiştirdiğiniz su salamura suyu değil..
    Kolay gelsin...

    Bu arada siyah zeytini sele olarak değerlendirebilirdiniz..
    Onun tarifinide daha sonra paylaşmayı düşünüyorum..

    YanıtlaSil
  16. Sevgi, ben sen li benliyim.
    Hanım yapmışssın beni. :-(
    Açıklama için teşekkür ederim. Tamam yola devam yani.

    Sele tarifini bekleyen anne Çiğdem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sele zeytini yapmak icin siyah zeytinleri beş ltlik bidonlara koyup bir bardak kadar iri taneli kaya tuzu ekliyoruz.daha sonra hergun calkalamak uzere bir balkona birakiyoruz.suyunu verecektir.hergun veta gun aşırı suyunu bosaltip agzini kapatiyoruz.15gun falan sürer.ratlandiktan sonra file gibi bir torbaya doldurup agzini bagliyoruz.uzerine iyice suyunu salmasi icin agirlik koyuyoruz.bikacgun kalsın.olmus zeytinleri ben kavanoza koyduktan sonra az bi sıvı yağ ekliyorum parlak olsun diye afiyet olsun

      Sil
    2. Sele zeytini yapmak icin siyah zeytinleri beş ltlik bidonlara koyup bir bardak kadar iri taneli kaya tuzu ekliyoruz.daha sonra hergun calkalamak uzere bir balkona birakiyoruz.suyunu verecektir.hergun veta gun aşırı suyunu bosaltip agzini kapatiyoruz.15gun falan sürer.ratlandiktan sonra file gibi bir torbaya doldurup agzini bagliyoruz.uzerine iyice suyunu salmasi icin agirlik koyuyoruz.bikacgun kalsın.olmus zeytinleri ben kavanoza koyduktan sonra az bi sıvı yağ ekliyorum parlak olsun diye afiyet olsun

      Sil
  17. merhabalar kolay gelsin, herkesten farklı olarak bir şey sormak istiyorum. Eşimin arkadaşı siyah zeytin ve yeşil zeytin getirmiş egeden saolsun. Ben daha önce hiç yapmadım yalnız onun getirdiği zeytinler tuzlu, hiçbir fikrim yok ama sanırım tuz işlemini görmüş çok tuzlu ve tadı acı suyunu sık sık değiştiriyorum tuzu biraz azaldı ancak acısı hala var. Bu siyah ve yeşil zeytinleri nasıl daha lezzetli yapabilirim konserve olur mu? yardımcı olursanız çok sevinirim. Allah razı olsun paylaşımlarınız için.. -Katip Funda

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Funda Hanım zeytinleriniz pek bir garip geldi bana...
      Sanırım size getirilen zeytinler işlem görmüş yenilmeye hazır zeytinn.. Tuzluysalar acılığınında geçmiş olması lazım.. Geçmemişse ya yeterince suyu değiştirilmemiş ya da zeytinlerin cinsi öyledir diye düşünüyorum.. Eğer suda uzun süre bekletirseniz suyunu değiştirerek acılığı gider belki ama tuzu da tamamen gider.. Bu şekilde kullanamıyorsanız zeytin ezmesi yapabilirsiniz.. Değişik baharatlar ve zeytinyağı ile karıştırıp acılığını biraz olsun hafifletebilirsiniz..Umarım yardımcı olabilmişimdir..

      Sil
    2. Sanirim onlara sele zeytini..yani susuz sepete yada çuvala bir sıra zeytin bir sıra kalın tuź konur..üzerine ağırlık konur..alttan acı süları akar...siyah zeytin olmasi lazim..marketteki buruşuk olanlardır sele zeytinı..hala acıysa aynı işlemi devam edin diyeceğim ama yikamışsınız��

      Sil
    3. Sanirim onlara sele zeytini..yani susuz sepete yada çuvala bir sıra zeytin bir sıra kalın tuź konur..üzerine ağırlık konur..alttan acı süları akar...siyah zeytin olmasi lazim..marketteki buruşuk olanlardır sele zeytinı..hala acıysa aynı işlemi devam edin diyeceğim ama yikamışsınız��

      Sil
    4. Sele zeytini onlar..yani sepet yada çuvalda susuz bir sira siyak zeytin bir sira kalin tuz konur uzerine ağırlık konur...acı sular alttan akar..ama sizinki daha olmamiş demek..

      Sil
  18. Funda hanım bence o zeytinler yeni kurulmuştur benim Adanalı Komşum var onlarda heryıl zeytin bahçelerinden zeytin koyarlar ama acısını almadan tuzlu ve bir miktar limon tuzu koyup kapatırlar o 15 -20 gün sonra acısını suya bırakıyor sonra yiyeceğin kadarını alıp yıkayıp kullanıyorsun ,geçen yıl bende öyle yaptım çok güzel oldu

    YanıtlaSil
  19. Defne yaprağı niçin konuluyor merak ettim.Ben de yapıcam da .Memleketen biraz tatlanmış getirdim.(Hatay'dan)Evet bizde herkes köstükle tatlandırır herkes öyle biliyor çünki köylerde şehirde vs.Bir gece köstüklü suda bekletilir sonra o asidi gitsin diye sürekli suyu değişir köstük asidi gider.Buraya da biraz getirdim yeşil zeytin birazını kırıp suyunu değiştiricem tatlandırmak için.Marketlerde satılan limonlu sarı zeytini merak ediyordum burdan öğrendim ama defneyi anlayamadım.Bugün de Urfalı bir arkadaşım her gün suyu değişince yağı gidiyor dedi kırık zeytinin(evet öyle oluyor ama tatlanması için)bizde haftada bir değişir dedi.Biz incir yaprağıyla örteriz dedi.Onu tam öğreneyim ben de denicem olmazsa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şenaycım defne yaprağının çok bir fonksiyonu yok, sadece aromasını vermesi içindi aynen kişniş tohumu gibi keyfine kalmış ;istemezsen koymayabilirsin..

      Sil
  20. adım saliha umar bendeyeşil zeytini çokseviyorum tarifinizi gördüm deneyeceğim saygılar

    YanıtlaSil
  21. merhaba zeytin renginin açık olması için suyuna bir miktar şeker atabilirsiniz:)

    YanıtlaSil
  22. ben bu yeşil zeytinden bir arkadaşımda yemiştim tadını unatamıyorum itanbula postayla yollanıyormu almayı çok istiyorum,sipariş veriliyormu aydınlatan olursa çok memnun olurum ,şimdiden teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adsız yorumcum zeytinin yapılışını anlattım ama satış yapmıyorum bunun için zamanım yok..

      Sil
  23. merhabalar..adım ibrahim çalışkan muğlalıyım..kendi çapımda eşe dosta zeytin yapıyorum..sadece kırma zeytin yapıyorum..yıllık500 kilo kadar felan..isteyen arkadaşlar olursa bana ulaşabilirler...kendi zeytinliğimden kendi zeytinlerimi işliyorum yanlış anlaşılmasın...muğla göktepe köyü...0555-5084255

    YanıtlaSil
  24. yeşil kırma zeytinin suyunu hiç. değiştirmesem nekadar dayanır.[hanımeli}

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zeytinleriniz çürür. Acı seviyorsanız birkaç gün suyunu değiştirdikten sonra tadıp, salamurasını hazırlamanız gerekir. Salamura suyu hem tatlanmasını hem de dayanmasını sağlıyor.

      Sil
  25. kırma ve çizmeden yeşil zeytin yapmak istiyorum nasıl tatlandırabilirim.okan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seygili adsiz arkadasim; adım çigdem bnde ilk defa yaptım yeşil zeytinimi. Annemden tarif alarak tabi ;)
      Kirma yeşil zeytin: zeytinleri sert bi zeminde taş, tahta veya altı çukur bir sise ile kırın. Tek darbe ile ezmeden kırıp 5'lik pet bidonlara doldurun. bir su yıkandıktan sonra pet bidonu ağzına kadar su doldurun ve kapağını kapatın. Haftada 2 kez suyunu değiştirin. 3. Su değişiminde tadını kontrol edin acılığı gitmişse yada çok hafif acılığı varsa tatlandirmasini yapin.
      Tatlandirmayi damak zevkinize gore ayarlayabilirsiniz. Bn 5 lık pet bidona 1 yemek kasığından az limon tuzu ve yaklaşık 4 yemek kaşığı kadar tuz kullandım. 1 adet limonu halka halka doğrayıp aralarına, dıştan gorulacek şekilde dizdim. Tatlandirma suyunun tuzu biraz belli olsun koruması için. Hazirlamis olduğum tatlandırma suyunu 5lik pet bidona doldurduğum zeytinlerin üzerine döktüm. En üste hava almamasi icin asma yaprağı (üzüm yaprağı) koyup ağzını kapadım. 12-15 gün sonra tadina bakip yenilecek kıvama geldikten sonra yiyebilecegin kadarini cikarip geceden suda beklettip snra bu suyu döküp bol zeytinyağı limon pul biber ekleyip tuketebilirsin.
      Not: Bu arada annem zeytinin suyunu sık değiştirme dedi çünkü acı suyuyla beraber yagida gidermis. Oyuzden tatlandirma işleminden once haftada iki defa suyunu değiştirin DİE yazdim

      Sil
  26. arkadaslar 2 yildir yeşil cizik zeytin yapiyorum.haftada 3er kilo alarak.gecen sene aldigim son partide ve bu sene aldigim ilk partide zeytinlerimde kotu anlamda bir koku ve lezzet olustu.yenmeyecek gibi degil ama hoş değil.biraz arastirdim butirik asit olusumu filan deniyor.zeytinleri bosalttim ovalayarak yıkadım,pet sisesini degistirdim limon tuzu ekledim tuz ekledim suyunu gunde 2 sefer değiştirmeye başladım ama koku gitmiyor :(( 3 kilo zeytini atmak istemiyorum.acill cozum onerisi lütfen.zeytinin cinsinden olabilir mi? ama alirkem kokladim boyle bir koku yoktu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tuzlu limon tuzlu suyun içinde de tatlanmaya devam eder. Oncelikle eski suyunu döküp, tadi rengi degisen zeytinleri bidondan cikarin Limon tuzu ve Tuzunu ayarlayin normalden biraz fazla tuz koyun koku ve tatsızlık gidecektir.yalnız bu işlemde zeytinleri yemeye başlamadan önce akşamdan çıkarıp duru suya islayin. Fazla tuzunu bırakması açısından. Sonra limon zeytinyağı kekik serpip afiyetle yiyin.
      Bu sene benimde basıma geldi çok şükür böyle bir çözüm buldum.

      Sil
    2. Zeytinlerdeki bu koku ve tatsizlik; zeytinlerin farklı ağaçlardan toplanmasından yada toplanma aşamasında zamanın geçmesinden veya zedelenerek toplanmasından olabilir DİE düşünüyorum.

      Sil
    3. zeytinin yağı sodaya ( sabuna ) dönüşmeye başlamış. kap hava kaçırmış. kaçırmış diyorum. basıncı düşmüş. zeytinlerin bozulmasını engellemek için uzun süreli muhafaza edebilmek için , salamuranmış zeytin kabı silme doldurulmalı ve kapağı kullanıncaya kadar açılmamalıdır.

      Sil
  27. 20 kg zeytini kirma yapacam suyunu her gün mü degistireyim haftada bir mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Suyunu hergun degistirirseniz tatlanma okadar çabuk olur. Ayrıca suyuyla beraber yagi da gider. Bu yüzden iki güne bir yada uç güne bir suyunu değiştirin. Üçüncü su değişiminde zeytinlerin tadına bakın hafif acımtırak ise tuzlu limon tuzlu suyunu yapin. Tuzlu ve limon tuzlu suda da tatlanmaya devam edecektir. Bir hafta on gün içinde zeytininiz yemeye hazır olacaktır.
      Eğer 20 kg zeytinin aynı anda olmasını istemiyorsanız 1-2 bidon daha geç olsun ilerki aylar icin saklamak istiyorsanız tuzunu biraz daha belirgin koyun ki uzun ve sure dayansin. Bu tuzu daha belirgin olanlari yemege baslamadan once geceden suya islayin ki fazla tuzunu biraksin.
      Tuzu belirgin olan zeytinler i arada kontrol edin. bozulmak üzere olan zeytinler belli olur, rengi koyulaşır küflenme olur veya kokusu değişir. Bu şekilde gözlemleyebilirsiniz.

      Sil
  28. Bazı noktalara dikkat çekmek istedim;
    1. Pet şişe mümkünse kullanmayınız. Onun yerine, ağzı iyi kapanan her türlü cam kapları kullanınız.çünkü...
    2. Rafine tuz kullanmayınız. Kaya tuzu ya da tuz gölünden alınan iri Salamura tuzları kullanınız.çünkü...
    3. Limon yerine limon tuzu kullanmaktan kaçınınız. Size kalmış. Çünkü...
    4. Tatlandırma dediğiniz aşama kara suyunun atılması aşamasıdır. Değiştirilen suda yağ zerrecikleri görülmeye başladığında . Tuzlama , salamuraya yatırma aşaması geçmek üzeredir.çünkü...
    4. Kırma zeytinleriniz etli olmalıdır. kırmadan önce enlemesine çekirdeğine kadar diliniz.çünkü...
    5. tatlandırma işlemi bitip salamuraladığınız zeytinlerin kapları hava kaçırmamalıdır. Açarken dikkatli açınız.çünkü...
    6. yumurta deneyi her yumurta ve tuz için değişir. tuz oranı; zeytinleri koyduğunuz kabın hacmi kadar suyu tuzlayıp da size hafif tuzlu geldiği kadardır. artan tuzlu suyu diğerleri için kullanmaya , bu orandaki sudaki tuz oranını aynı yumurta ile bulup kullanmaya devam edebilrsiniz. buraya da bi çünkü koymasam olur.
    7. dilmeden ve kırmadan da yeşil ( ham ) zeytinleri hazırlayabilirsiniz. Ağzı sıkı kapanan bir kapta uygun oranda tuzlu su ile en az 3-4 ayda yenecek kıvama gelirler. hiç suyunu değiştirmeden.
    8. Başından sonuna suyu kaynatıp soğutunuz. ya da kaynak suyu kullanınız. sudaki çözünmüş gazları deşarş etmek için.
    .
    .
    .
    10. yemek pişirmeden dayanıklı gıdalar hazırlamaya kadar her işlemde KİMYA vardır.
    KOLAY GELSİN:

    YanıtlaSil
  29. Anlattığınız şekilde çizik zeytin kurdum. 8 gün kadar oluyor her gün iki kere suyunu degistiriyorum. İçme suyu koyuyorum.fakat çizik attığım yerlerde kararmalar oldu. Neden olmuş olabilir?

    YanıtlaSil
  30. Ben esra Izmir'den
    Sevgi hanm oncelikle ellerinize saglik benim yapilmis yesil zeytinim var yalniz aciligi gitmedi yumusak yenmeye hazir ama aci suyunu degistirsem nasil bir su hazirlamaliyim ki aciligi gitsin yardimci olursaniz sevinirim

    YanıtlaSil
  31. helal olsun, internette okadar tarif okudum en güzel anlatım sizinkisi olmuş teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  32. internette gördüğüm en güzel anlatım sizinkisi, anlaşılır ve adım adım olduğu için teşekkür ederim ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil

Yorum bırakan tüm ziyaretçilerime teşekkür ediyorum.. Yorumlarınız benim için değerli...
Bloğu olmayan ziyaretçilerim sizde yorum bırakabilirsiniz..
Yorumunuzu yazmak için
önce yorum kutusuna yorumunuzu yazın (ADINIZI EKLEMEYİ LÜTFEN UNUTMAYIN)
Daha sonra anonim yazan bölüme tıklayın ve soldaki yayınla yazan kutucuğu tıklayıp ,yorumunuzu bırakabilirsiniz ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...